5 anledningar att starta en blogg

Att bloggen är död är något jag själv tänkt, sen typ 2015. Ändå sitter jag här och skriver just ett blogginlägg. På min nystartade blogg. Såhär tänker jag, mina 5 anledningar att starta en blogg:

1. Mindless scrolling is out – slow media is in!

Det senaste har jag kommit på mig själv med att ofta scrolla efter långa TikToks (5 minuter eller längre tack!), kolla på YouTube-videos och lyssna mer på podd. Jag är på någon sorts evig jakt på långsamt content. I alla fall i dagens mått mätta. Eller slow media som det även kallas. En mer medveten, aktiv och eftertänksam konsumtion av media. Mindre slö-scrollande och mer kvalitet helt enkelt!

Bloggen blir mitt bidrag till slow media.

2. Vart är finns det jag följer?

Jag är så trött på min FYP. Jag vill inte alltid upptäcka nytt, jag vill se innehållet producerat av de jag faktiskt valt att följa. Men så fort jag klickat på den lilla följ-knappen är det som att personen som nyss dykt upp i mitt för dig-flöde, om och om igen, är som puts veck! Suck.

Så, oftast är det i följer-flödet ni hittar mig (och inte ens där är man fredad från en och annan “nytt innehåll du skulle gilla”). Nu raljerar jag… Jag hittar såklart mycket bra via min FYP. Också.

Jag hoppas att det är fler än jag som känner såhär. Annars, se det som en framtidsspaning.

3. Skapa som om ingen tittar

Men nu är jag ju inte bara en innehålls-konsument, utan även en så kallad content creator. I cirka 2 år har jag harvat på med TikTok. Det har gått bra, det är kul och inspirerande. Och jag blir så peppad av de som följer mig och engagerar sig. Tack. Jag ska inte sluta. Men jag måste stanna upp lite tänka ett slag.

Det blir lätt att det viktiga och det som ger mest är alla likes, kommentarer och visningar. Inte innehållet eller budskapet i det. Fattar du vad jag menar? Jag frågar mig själv ”vad ger spridning och engagemang”? När jag istället borde fundera på vad jag faktiskt vill skapa. Och så ska det såklart inte vara.

Därför kände jag att jag måste skala bort jakten på engagemang och dopamin och istället se inåt. Vad skulle jag skriva om om ingen läste. Genom att starta en blogg kommer jag närmre det. Dopamin-topparna blir inte lika höga, men dalarna blir inte heller lika låga.

4. Ett välarbetat arkiv

I linje med ovanstående punkt – jag vill skapa innehåll jag brinner för. Och sen vill jag att det innehållet ska finnas kvar, inte försvinna ut i etern så fort jag klickat publicera. En blogg och dess mer långsamma, tidlösa och arkiv-aktiga egenskaper motiverar mig att skapa innehåll med mer kärlek och eftertanke.

5. The blog is alive and kicking!

Tillbaka där vi började: Är bloggen verkligen död?

Om mitt bloggande i sig inte är talande nog om vad jag tänker om den saken, så kan jag betrygga dig med lite statistik jag grävt fram som talar för att nej, bloggen är inte död.

Detta är siffror från England och från 2022… Men nära nog. Tydligen, så läser 26 % av alla under 18 år bloggar! År 2010 var samma siffra 16 %. Det känns kul både för att det gäller så unga människor (boomer-varning) och för att det ändå skett en ökning de senaste 10 åren.

Och i övrig visar andra siffror att nästan 80 % av internetanvändare läser bloggar när de vill ha “värdefull information eller insikter”.

Så med det sagt, välkommen till min blogg! Hoppas du vill stanna ett tag. Och komma tillbaka!


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen